اهمیت قرص کلسیم برای بدن

اهمیت قرص کلسیم برای بدن

 

کلسیم یک ماده معدنی است که بدن شما برای ساختن و حفظ استخوان های قوی و انجام بسیاری از وظایف مهم به آن نیاز دارد، فراوان ترین ماده معدنی در بدن است.تقریباً تمام کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود و به آنها ساختاری محکم و سخت می بخشد.بدن شما برای حرکت اعصاب و عضلاتش برای انتقال پیام بین مغز و بقیه قسمت های بدن به کلسیم نیاز دارد، باعث می شود رگ های خونی بتوانند خون را در سراسر بدن حرکت دهند و به ترشح هورمون هایی که بر بسیاری از عملکردهای بدن شما تأثیر می گذارند کمک می کند.همچنین ویتامین D به بدن کمک می کند تا کلسیم را جذب کند .

 

اثرات کلسیم بر سلامتی

سلامت استخوان در افراد مسن

پس از حدود 30 سالگی، استخوان ها به آرامی کلسیم خود را از دست می دهند. در میانسالی، خطر تحلیل رفتن استخوان سرعت می‌گیرد و می‌تواند منجر به شکستگی استخوان‌های ضعیف وپوکی استخوان شود. اگرچه از دست دادن استخوان در زنان شایع تر است، اما می تواند مردان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

سرطان

برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کلسیم زیادی از غذا و مکمل‌ها دریافت می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ و راست روده و سرطان استخوان هستند. برخی از مطالعات نشان داده اند که مردانی که کلسیم زیادی از غذاهای لبنی دریافت می کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهند . برای سایر انواع سرطان، به نظر نمی رسد که کلسیم بر خطر ابتلا به سرطان یا مرگ بر اثر سرطان تأثیر بگذارد.

بیماری قلبی

کلسیم می تواند به چربی ها بچسبد و میزان چربی جذب شده توسط بدن را کاهش دهد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های کلسیم تأثیری بر بیماری قلبی ندارند.

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یک عارضه جدی در اواخر بارداری است. علائم شامل فشار خون بالا و سطح بالای پروتئین در ادرار است . مکمل های کلسیم ممکن است خطر مبتلا شدن به پره اکلامپسی را در بعضی از زنان باردار که کلسیم کمی مصرف می کنند کاهش دهد. بنابراین، بسیاری از متخصصان مکمل های کلسیم را در دوران بارداری برای زنانی که کلسیم دریافتی کمی دارند، توصیه می کنند.

 

مدیریت وزن

تحقیقات به وضوح ثابت نکرده است که آیا کلسیم موجود در محصولات لبنی یا مکمل ها موجب کاهش وزن یا افزایش وزن میشوند. تنها برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر کلسیم کمک می کند، اما مطالعات دیگر این کار را ثابت نکرده اند.

سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یک وضعیت پزشکی جدی است که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهد . اگر سه مورد یا بیشتر از موارد زیر را دارید به سندرم متابولیک مبتلا هستید:

  1. یک خط کمر بزرگ
  2. سطح بالای چربی خون ( تری گلیسیرید )
  3. لیپوپروتئین با چگالی بالا سطوح پایین کلسترول (کلسترول خوب)
  4. فشار خون بالا
  5. قند خون سطح بالا

برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف بیشتر کلسیم ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک در زنان کمک کند .

عوارض کمبود کلسیم

دریافت خیلی کم کلسیم می تواند باعث ایجاد چندین بیماری شود، از جمله موارد زیر:

  • پوکی استخوان ، که باعث ضعف و شکننده شدن استخوان ها و افزایش خطر افتادن و شکستگی (شکستگی استخوان) می شود.
  • راشیتیسم ، در واقع یک بیماری در کودکان است که باعث نرمی و ضعف استخوان‌ها می‌شود.
  • استئومالاسی نیز بیماری ای است که باعث نرمی استخوان در کودکان و بزرگسالان می شود.

 

انواع مکمل های غذایی کلسیم

کلسیم در بسیاری از مکمل‌ها و مولتی ویتامین/معدنی ، در مکمل‌های کلسیم، و در مکمل‌های حاوی کلسیم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین D یافت می‌شود. روی برچسب هر کدام از مکمل ها میزان کلسیم موجود در آن درج شده است.

دو شکل اصلی کلسیم در مکمل های غذایی شامل کربنات کلسیم و سیترات کلسیم می شود.

تحقیقات نشان داداه است که اگر کربنات کلسیم با غذا مصرف شود بهتر جذب می شود. برخی از آنتی اسیدهای بدون نسخه مثل Tums و Rolaids نیز حاوی کربنات کلسیم اند.

سیترات کلسیم با معده خالی یا با معده پر به خوبی جذب می شود. افرادی که سطح اسید معده پایینی دارند – وضعیتی که در افراد مسن شایع‌تر است – سیترات کلسیم را راحت‌تر از کربنات کلسیم جذب می‌کنند.

سایر اشکال کلسیم در مکمل ها و غذاهای غنی شده شامل سولفات کلسیم، آسکوربات کلسیم، هیدروکسی آپاتیت میکروکریستالی کلسیم، گلوکونات کلسیم، لاکتات کلسیم و فسفات کلسیم است.

زمانی که 500 میلی گرم یا کمتر در یک نوبت مصرف کنید، کلسیم بهتر جذب می شود. برای مثال، اگر 1000 میلی گرم در روز کلسیم را از مکمل ها دریافت می کنید، بهتر است دوز کمتری را دو بار در روز مصرف کنید تا یکباره آن را مصرف کنید.

مکمل های کلسیم در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد گاز، نفخ و یبوست در بعضی افراد شوند. اگر هر یک از این علائم را دارید، سعی کنید دوز کلسیم را در طول روز پخش کنید، مکمل را با وعده های غذایی مصرف کنید یا شکل کلسیم مصرفی خود را تغییر دهید.

یکی از بهترین مکمل های کلسیم قرص کلسیم به همراه ویتامین D3 کرکلند سیگناتور است که در ادامه به تعدادی از مزایای آن اشاره میکنیم.

  1. این محصول از سلامت سیستم ایمنی بدن، استخوان‌ها و دندان‌ها پشتیبانی می‌کند.
  2. حاوی لیکوپن و لوتئین و کلسیم و ویتامین D است.
  3. فاقد رنگ و طعم دهنده‌های مصنوعی است.
  4. فاقد مواد نگهدارنده، مخمر یا گلوتن است.

مقدار مورد نیاز کلسیم برای بدن

مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه به مواردی از جمله سن و جنس شما بستگی دارد. متوسط ​​مقادیر توصیه شده روزانه در زیر بر حسب میلی گرم (میلی گرم) ذکر شده است.

 

مرحله زندگی                      مقدار توصیه شده

تولد تا 6 ماهگی                     200 میلی گرم

نوزادان 7 تا 12 ماه                 260 میلی گرم

کودکان 1-3 سال                    700 میلی گرم

کودکان 4-8 سال                    1000 میلی گرم

کودکان 9-13 سال                  1300 میلی گرم

نوجوانان 14-18 سال            1300 میلی گرم

بزرگسالان 19-50 سال            1000 میلی گرم

مردان بالغ 51 تا 70 سال         1000 میلی گرم

زنان بالغ 51 تا 70 سال            1200 میلی گرم

بزرگسالان 71 سال و بالاتر      1200 میلی گرم

نوجوانان باردار و شیرده           1300 میلی گرم

بزرگسالان باردار و شیرده        1000 میلی گرم

 

تداخل کلسیم با سایر داروها

مکمل های غذایی کلسیم می توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند و برخی داروها می توانند سطح کلسیم را در بدن شما کاهش دهند.

  • Dolutegravir (Dovato, Tivicay) دارویی است که برای درمان HIV استفاده می شود. مصرف مکمل های کلسیم همزمان با دولوتگراویر سطح خونی دارو را کاهش می دهد. برای جلوگیری از این تداخل، دولوتگراویر را ۲ ساعت قبل یا ۶ ساعت پس از مصرف مکمل‌های کلسیم مصرف کنید.
  • لووتیروکسین ((Synthroid، Levoxyl و غیره. یک هورمون تیروئیدی است که برای درمان کم کاری تیروئید و سرطان تیروئید استفاده می شود. لووتیروکسین زمانی که ظرف 4 ساعت پس از مصرف مکمل کربنات کلسیم مصرف شود به خوبی جذب نمی شود.
  • لیتیوم ((Eskalith، (Lithobid) برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می شود . استفاده طولانی مدت از لیتیوم، یا مصرف لیتیوم همراه با مکمل های کلسیم، می تواند منجر به سطوح بالای غیر طبیعی کلسیم در خون شما شود.
  • کینولون آنتی‌بیوتیک‌های (مثلاً سیپروفلوکساسین [سیپرو]، جمی فلوکساسین [فاکتیو] و موکسی فلوکساسین [آولوکس]) زمانی که ظرف 2 ساعت پس از مصرف مکمل کلسیم مصرف شوند، به خوبی جذب نمی‌شوند.

علائم کمبود کلسیم

علائم کمبود کلسیم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسپاسم عضلانی
  • افسردگی
  • گیجی
  • گرفتگی عضلات
  • توهمات
  • ناخن های ضعیف و شکننده
  • شکستگی آسان استخوان
  • تشنج

افرادی که سطح کلسیم آنها به شدت بالا است ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

ستون عضلانی ضعیف، یبوست،مشکلات کلیوی،سطوح پایین فسفات ( هیپوفسفاتمی )،ادرار بیش از حد،حالت تهوع،خستگی،خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی،کاهش وزن غیر قابل توضیح،ریتم نامنظم قلب ( آریتمی )

 

سوالات متداول

 

1 چه کسانی در معرض کمبود کلسیم هستند؟

گروه خاصی از افراد که بیشتر از سایرین در دریافت کلسیم مشکل دارند، عبارتند از:

زنان یائسه کلسیم کمتری جذب و حفظ می کنند که پس از یائسگی،زنان بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند.

افرادی که شیر نمی نوشند یا سایر محصولات لبنی نمی خورند . محصولات لبنی منابع غنی کلسیم هستند، اما افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ، افراد مبتلا به آلرژی به شیر و وگان ها (افرادی که هیچ محصول حیوانی ) باید منابع دیگری برای کلسیم پیدا کنند.

2 آیا کلسیم می تواند مضر باشد؟

سطوح بالای کلسیم در خون و ادرار باعث ضعف عضلات، عملکرد ضعیف کلیه ها ، سطوح پایین فسفات، یبوست، حالت تهوع ، کاهش وزن، خستگی مفرط، نیاز مکرر به ادرار، ریتم غیر طبیعی قلب و خطر بالای مرگ ناشی از قلب شود. با این حال، سطوح بالای کلسیم در خون و ادرار معمولاً ناشی از یک وضعیت سلامتی مانند سطوح بالای هورمون پاراتیروئید یا سرطان است، نه به دلیل مصرف زیاد کلسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *