تاثیرات محیط زیستی در انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی

تاثیرات محیط زیستی در انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی

صنعت زیبایی یک بازار بزرگ است که 48.8 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و همچنان در حال رشد است. با این حال، تأثیر صنعت زیبایی و مواد آرایشی بر روی کره زمین بسیار زیاد است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. از ضایعات بیش از حد بسته بندی گرفته تا استفاده از منابع طبیعی مانند نخل و سویا و … صنعت زیبایی پیامدهای پایداری قابل توجهی دارد. بسیاری از محصولات زیبایی همچنین تقاضای زیادی برای روغن‌های طبیعی ایجاد می‌کنند که منجر به کشت گسترده و فشرده و آسیب رساندن به زیستگاه‌های طبیعی از طریق جنگل زدایی و آلودگی خاک و آب از طریق آفت کش‌ها و کودها می‌شود. جنبه اجتماعی صنعت زیبایی نیز با اعمال غیراخلاقی مانند استفاده از میکا، گرد و غبار معدنی سیلیکات طبیعی که در بسیاری از محصولات آرایشی برای در درخشندگی یافت می‌شود نیز بسیار ترسناک است.

برای انتخاب بهتر به عنوان مصرف کننده، بسیار مهم است که نسبت به محصولاتی که می‌خریم و تأثیرات زیست محیطی آن‌ها آگاه باشیم. هنگام خرید یک محصول زیبایی جدید، مهم است که در نظر بگیرید که چگونه ساخته شده است، چه کسی آن را ساخته است و چه چیزی در ساخت محصول به کار رفته است. این رویکرد به ما امکان می‌دهد تصویر بزرگتری را در پشت مصرف گرایی آگاهانه ببینیم، جایی که قدرت خرید ما می‌تواند تفاوت بزرگی را در چنین صنعت گسترده‌ای ایجاد کند. اگرچه ممکن است خرید محصول جدیدی که توسط اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی مورد علاقه ما تبلیغ می‌شود، وسوسه‌انگیز باشد، اما افرادی که به پایداری فکر می‌کنند باید محصولات را بررسی کنند و مراقب اثرات زیست محیطی باشند و  به عنوان مصرف‌کننده انتخاب‌های بهتری داشته باشند.

امیدواریم این مطلب به شما کمک کند تا صنعت سلامت و زیبایی را کمی بهتر درک کنید تا تصمیم گیری آگاهانه و بهتری داشته باشید!

بسته بندی

زباله‌های بسته بندی یکی از بزرگترین چالش‌های زیست محیطی پیش روی صنعت آرایشی و بهداشتی است. بر اساس تحقیقات متوسط ​​خانوارهای بریتانیا سالانه حدود 23 کیلوگرم زباله بسته بندی پلاستیکی تولید می‌کنند که بخش قابل توجهی از این زباله‌ها از لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی است. همچنین این ارقام در ایالات متحده بیش از 7.9 میلیارد واحد ضایعات لوازم آرایشی و بهداشتی است. این زباله‌ها به آلودگی پلاستیک جهانی کمک می‌کند و باعث کاهش منابع طبیعی و همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

برای مبارزه با این موضوع، بسیاری از برندهای لوازم آرایشی در حال حاضر از مواد بسته بندی سازگار با محیط زیست مانند شیشه، کاغذ و پلاستیک بازیافتی استفاده می‌کنند که زیست تخریب پذیر یا قابل بازیافت هستند و ردپای کربن کمتری نسبت به بسته بندی‌های پلاستیکی بکر سنتی دارند. برای کاهش بیشتر ضایعات، مصرف کنندگان باید محصولاتی با بسته بندی پایدار انتخاب کنند. علاوه بر این دانه‌های پلاستیکی ریز موجود در برخی از محصولات لایه بردار مانند اسکراب و خمیر دندان، تهدیدی جدی برای حیات دریایی و آبراه‌ها هستند. بهتر است محصولات لایه بردار را انتخاب کنید که از مواد طبیعی مانند نمک، شکر یا دانه‌های خرد شده به جای دانه‌های میکرو استفاده می‌کنند. محصولات و بسته‌ بندی‌هایی که کاملاً قابل کمپوست هستند، فرصتی شگفت‌انگیز برای یک صنعت آرایشی پایدارتر است. هنگامی که این محصولات کمپوست می‌شوند، حلقه چرخه زندگی خود را می‌بندند، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند و خاک جدیدی ایجاد می‌کنند که می‌تواند برای حمایت از سلامت خاک در جوامع مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که مصرف کنندگان نسبت به تأثیرات زیست محیطی خود آگاه‌تر می‌شوند، انتخاب محصولات و بسته بندی‌های زیستی کاملاً قابل کمپوست می‌تواند میزان زباله‌هایی را که به محل‌های دفن زباله ختم می‌شود به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این باعث می‌شود که هم برای محیط زیست و هم برای صنعت آرایشی و بهداشتی یک موقعیت برد-برد باشد.

عطرها

حدود 4000 سال پیش، بین النهرینی‌ها اولین نسخه عطر را ایجاد کردند. استفاده از عطرها برای مراسم مذهبی آغاز شد و سپس به نمادی برای پوشاندن بوی بد تبدیل شد. امروزه عطرها از مواد مصنوعی و طبیعی تشکیل شده‌اند. ترکیبات مصنوعی شامل مواد شیمیایی معطر هستند که رایحه‌های طبیعی را تقلید می‌کنند و تثبیت‌کننده‌ها نیز ترکیبات مصنوعی‌ای هستند که به طولانی‌تر شدن بوی عطر کمک می‌کنند و حلال‌هایی که برای حل کردن سایر اجزای یک عطر مانند اتانول و پروپیلن گلیکول استفاده می‌شوند.

مواد طبیعی موجود در محصولات آرایشی می‌تواند شامل اسانس‌ها باشد، که روغن‌های استخراج‌شده از گیاهانی مانند اسطوخودوس یا گل رز هستند که از گیاهان و درختان استخراج می‌شوند و همچنین مواد مشتق شده از حیوانات نیز در این صنعت استفاده می‌شوند. موادی که از حیوانات به دست می‌آیند قرن‌هاست در عطرها به کار می روند. اگرچه این مواد را می‌توان به صورت مصنوعی تهیه کرد، اما اگر به دنبال خرید عطرهای گیاهی یا فاقد تست حیوانی هستید، بررسی لیست مواد ضروری است. در اینجا چند ماده وجود دارد که باید مراقب آن‌ها بود:

  • عنبر
  • سیوت
  • کاستورئوم
  • عسل
  • مشک

اگر این مواد را می‌بینید اما روی بسته بندی آن یک برچسب گیاهی تایید شده وجود دارد، به احتمال زیاد این ماده در آزمایشگاه ساخته شده است.

لوازم آرایش

اولین شواهد هنر آرایش به 3000 سال قبل از میلاد در مصر به عنوان نمادی از ثروت و خداپرستی برمی‌گردد. آن‌ها از مواد طبیعی مانند سنگ معدن خاکستری خرد شده به عنوان خط چشم و اخرای قرمز مخلوط با چربی برای رژ لب استفاده می‌کردند. با گذشت زمان، درک لوازم آرایش تغییر کرد زیرا رواقیون شروع به تفسیر آن به عنوان نشانه‌ای از غرور کردند. محصولات آرایشی نیز شروع به تغییر کرد. در زمان امپراتوری روم، آرایش با سرب برای سفید کردن پوست استفاده می‌شد که اگرچه به طور موقت کار می‌کرد، اما به مرور زمان پوست را به سوی تحلیل می‌برد. امروزه، آرایش حاوی مواد شیمیایی است که با نگرانی‌های سلامتی از جمله آسم، اگزما، مشکلات باروری و سرطان مرتبط است. درک محصولاتی که روی پوست خود می‌گذارید و می‌توانند بر سلامت و محیط زیست شما تأثیر بگذارند، ضروری است.

بیایید نگاهی به کل چرخه زندگی لوازم آرایشی، از زنجیره تامین تا دفن زباله بیندازیم!

تولید لوازم آرایشی با دستیابی به مواد اولیه آغاز می‌شود. محصولات آرایشی معمولا حاوی روغن‌ها و عوامل فعال سطحی است. از مواد طبیعی مانند مواد معدنی، گیاهان و محصولات حیوانی و مواد مصنوعی مانند پارابن‌ها، سولفات‌ها و سیلیکون‌ها استفاده می‌شود. محصولات طبیعی و ارگانیک شامل رنگ، مواد نگهدارنده یا عطرهای مصنوعی نیستند. مواد مصنوعی ساخته دست بشر هستند و می‌توانند برای پوست شما مضر باشند. با این حال، در نظر گرفتن این نکته مهم است که مواد مصنوعی می‌توانند مزایایی مانند ماندگاری طولانی‌تر با نگهدارنده‌ها و استفاده از مواد مشتق شده از آزمایشگاه که می‌توانند تأثیر زیست‌محیطی کمتری داشته باشند و ایجاد یک محصول مقرون‌به‌صرفه‌تر داشته باشند.

مواد مصنوعی ساخته دست بشر هستند و می‌توانند برای پوست شما مضر باشند.
مواد مصنوعی ساخته دست بشر هستند و می‌توانند برای پوست شما مضر باشند.

لاک ناخن

محصولات ناخن در سال‌های اخیر رشد کرده‌اند، از روغن‌های کوتیکول و لاک ناخن گرفته تا پاک کننده‌های لاک و ناخن‌های مصنوعی. لاک ناخن یک محصول زیبایی محبوب با میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان است. آن‌ها معمولاً از عوامل تشکیل دهنده رزین‌ها و نرم کننده‌ها، حلال‌ها و عوامل رنگی مانند رنگ‌ها و رنگدانه‌ها ساخته می‌شوند. اما این مواد منجر به عوارض جانبی مضری می‌شوند. تولوئن می‌تواند باعث از دست دادن حافظه، سردرگمی، مشکلات عصبی و تولید مثلی شود که در سطوح پایین قرار بگیرند. فرمالدئید یک سرطان زا بالقوه است و استنشاق آن می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی شود. لاک ناخن همچنین می‌تواند دارای زرق و برق باشد که اگرچه زیبا است، اما معمولاً از میکروپلاستیک‌های تجزیه ناپذیر ساخته شده است.

نسخه‌های سازگار با محیط زیست لاک ناخن نیز وجود دارند. پولیش‌های مبتنی بر آب وجود دارند که به جای یک ماده شیمیایی خشن، آب را به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده قرار می‌دهند. بیشتر لاک‌های ناخن بر پایه حلال هستند. ناخن‌های ژل و اکریلیک زیست تخریب پذیر نیستند و می‌توانند قرن‌ها در محل‌های دفن زباله باقی بمانند. هیچ گزینه ارگانیک لاک ناخن وجود ندارد زیرا مواد مصنوعی برای ترکیب شیمیایی آن ضروری هستند.

ممکن است فکر کنید که لاک ناخن نباید روی حیوانات آزمایش شود. متأسفانه، هر برندی که در چین فروخته می‌شود، پولیش‌های خود را روی حیوانات آزمایش می‌کند. برخی از برندها از مواد مشتق شده از حیوانات در لاک‌های خود استفاده می‌کنند، مانند گوانین از فلس ماهی و شلاک از کفشدوزک.

هنگامی که لاک ناخن ایجاد شد، در بطری‌های شیشه‌ای ذخیره می‌شود. این به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد تا رنگ لاک ناخن را ببینند و شیشه در مقایسه با بطری‌های پلاستیکی که می‌توانند توسط حلال‌ها ضعیف شوند، گزینه قوی‌تری است.

بطری‌های لاک ناخن در پایان عمر خود معمولاً قابل بازیافت نیستند. هنگامی که لاک ناخن به محل دفن زباله ختم می‌شود، به طور بالقوه می‌تواند مواد شیمیایی مضر را در محیط آزاد کند.

ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب یک محصول ضروری برای محافظت از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید از جمله آفتاب سوختگی، پیری زودرس و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست است. با این حال، استفاده گسترده از کرم‌های ضد آفتاب نیز با آسیب‌های زیست محیطی، به ویژه به صخره‌های مرجانی مرتبط است.

بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب حاوی مواد شیمیایی مانند اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات هستند که اثرات سمی آن‌ها بر صخره‌های مرجانی نشان داده شده است و باعث سفید شدن و اختلال در رشد و تولید مثل مرجان‌ها می‌شود. این مواد شیمیایی می‌توانند از طریق بدن شناگران و فاضلاب ناشی از دوش وارد اقیانوس شوند و می‌توانند تأثیر منفی بر زندگی دریایی داشته باشند. برخی از مواد شیمیایی ضد آفتاب علاوه بر آسیب رساندن به صخره‌های مرجانی و حیوانات، با اختلالات هورمونی مرتبط هستند و می‌توانند برای سلامت انسان مضر باشند.

برای رسیدگی به این مسائل، برخی از دولت‌ها و سازمان‌ها ممنوعیت یا محدودیت‌هایی را برای استفاده از برخی مواد شیمیایی ضد آفتاب به ویژه در مناطقی با اکوسیستم‌های دریایی حساس اعمال کرده‌اند. علاوه بر این، مصرف‌کنندگان می‌توانند از ضدآفتاب‌های مبتنی بر مواد معدنی استفاده کنند که از مواد طبیعی مانند اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم استفاده می‌کنند که برای محیط‌زیست مضر نیستند و خطرات بالقوه کمتری برای سلامتی دارند.

برخی از مواد شیمیایی ضد آفتاب علاوه بر آسیب رساندن به صخره‌های مرجانی و حیوانات، با اختلالات هورمونی مرتبط هستند و می‌توانند برای سلامت انسان مضر باشند.
برخی از مواد شیمیایی ضد آفتاب علاوه بر آسیب رساندن به صخره‌های مرجانی و حیوانات، با اختلالات هورمونی مرتبط هستند و می‌توانند برای سلامت انسان مضر باشند.

خالکوبی

خالکوبی در طول سال‌ها به طور فزاینده‌ای محبوب شده است، و با آن نگرانی‌هایی در مورد پایداری جوهر خالکوبی به وجود می‌آید. جوهر خالکوبی سنتی اغلب حاوی فلزات سنگینی مانند سرب، جیوه و کادمیوم است که هم برای انسان و هم برای محیط زیست مضر است.

برای رفع این مشکل، استفاده از جوهر خالکوبی پایدار و سازگار با محیط زیست افزایش یافته است. این جوهرها از مواد طبیعی مانند رنگدانه‌های گیاهی ساخته شده‌اند و عاری از مواد شیمیایی مضر و فلزات سنگین هستند. آن‌ها همچنین زیست تخریب پذیر و کمپوست پذیر هستند، به این معنی که پس از دفع آن‌ها تأثیر منفی بر محیط زیست نخواهند داشت. راه دیگر برای پایدارتر کردن خالکوبی، انتخاب یک هنرمند خالکوبی است که از شیوه‌های پایدار استفاده می‌کند. این شامل استفاده از مواد سازگار با محیط زیست مانند دستکش‌های زیست تخریب پذیر، تیغ‌های قابل کمپوست و درپوش‌های جوهر قابل استفاده مجدد یا زیست تخریب پذیر است. برخی از استودیوهای تاتو نیز برنامه‌های بازیافتی برای مواد زائد خود دارند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که جوهر و روش‌های خالکوبی پایدار هنوز نسبتاً جدید هستند و همه هنرمندان تاتو به مواد و روش‌های سازگار با محیط زیست روی نیاورده‌اند. بنابراین، مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید و یک هنرمند خالکوبی را پیدا کنید که متعهد به پایداری و شفافیت در مورد مواد و اقدامات خود باشد.

مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی

یکی از مشکلات رایج در صنعت لوازم آرایشی، عدم درک مصرف کنندگان در مورد مواد شیمیایی مختلف مورد استفاده در لوازم آرایشی است. وقتی از لوازم آرایشی استفاده می‌کنیم، ممکن است متوجه نباشیم که آن‌ها حاوی انواع مختلفی از مواد شیمیایی هستند که عملکردهای متفاوتی دارند. برخی از این مواد شیمیایی می‌توانند برای سلامتی ما و محیط زیست مضر باشند.

  • یکی از مواد شیمیایی رایج مورد استفاده پارابن است که یک ماده نگهدارنده است که از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها در محصولات آرایشی و بهداشتی جلوگیری می‌کند. با این حال، برخی از مطالعات پارابن‌ها را با اختلالات هورمونی و سایر مشکلات سلامتی مرتبط می‌دانند.
  • گروه دیگری از مواد شیمیایی که معمولا در لوازم آرایشی استفاده می‌شود، فتالات‌ها هستند که برای افزایش انعطاف پذیری پلاستیک‌ها و به عنوان حلال در عطرها استفاده می‌شود. برخی از فتالات‌ها با مشکلات رشد و تولید مثل مرتبط هستند.
  • سدیم لوریل سولفات (SLS) ماده شیمیایی دیگری است که در بسیاری از محصولات آرایشی یافت می‌شود. یک عامل کف کننده است که معمولاً در شامپوها و شوینده‌های بدن استفاده می‌شود، اما می‌تواند برای پوست و چشم‌ها، به ویژه برای افرادی که پوست حساس دارند، تحریک کننده باشد.
  • فرمالدئید یک ماده نگهدارنده است که در برخی از محصولات آرایشی مانند لاک ناخن و صاف کننده‌های مو یا همان کراتین استفاده می‌شود. با این حال، یک سرطان‌زا شناخته شده است و می‌تواند باعث تحریک پوست شود.
  • عطرهای مصنوعی اغلب در لوازم آرایشی برای افزودن رایحه دلپذیر استفاده می‌شوند. با این حال، آن‌ها می‌توانند حاوی طیف وسیعی از مواد شیمیایی بالقوه مضر باشند و ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک یا تحریک پوست شوند.

در حالی که همه مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی مضر نیستند، مهم است که از محصولاتی که استفاده می‌کنیم آگاه باشیم و در صورت امکان آن‌هایی را که با مواد طبیعی یا ارگانیک تهیه شده‌اند انتخاب کنیم.

همه مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی مضر نیستند، مهم است که از محصولاتی که استفاده می‌کنیم آگاه باشیم
همه مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی مضر نیستند، مهم است که از محصولاتی که استفاده می‌کنیم آگاه باشیم

سوالات متداول

  • لوازم آرایشی چه تاثیری بر محیط زیست دارد؟

وقتی به مواد شیمیایی، سموم و پلاستیک‌هایی که بخشی از مصرف لوازم آرایشی ما هستند توجه نمی‌کنیم، ناخودآگاه در مسمومیت آب، سفید شدن صخره‌های مرجانی، جابه‌جایی صدها گونه از زیستگاه‌هایشان و تولید حجم عظیمی از آلودگی آب‌ها مشارکت می‌کنیم. زمان آن فرا رسیده است که تأثیر لوازم آرایشی بر محیط زیست خود را درک کنید و برای جلوگیری از تاثیرات مخرب زیست محیطی آگاه‌تر باشید.

حال هفت مورد از بزرگترین نگرانی های زیست محیطی که توسط صنعت لوازم آرایشی ایجاد شده را جمع آوری کرده‌ایم که نقش اساسی در تغییر سریع شیوه‌ها و محصولات شما برای کمک به مقابله با بحران‌های آب و هوا و محیط زیست دارند.

  1. تولید انبوه پلاستیک.
  2. لوازم آرایشی جنگل‌ها و حیات وحش را از بین می‌برد.
  3. لوازم آرایشی باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود.
  4. ضایعات آب زیادی ایجاد می‌کند.
  5. مواد شیمیایی زیبایی صخره‌های مرجانی ما را از بین می‌برند.
  6. تسریع رفتار یکبار مصرف و ضایعات.
  7. صنعت زیبایی باعث آزار و اذیت حیوانات می‌شود.
  • چگونه می‌توانید کمک کنید؟

همه ما باید به همان اندازه که به زیبایی بدن خود اهمیت می‌دهیم به زیبایی سیاره خود نیز اهمیت دهیم. با تغییر رویه ساده در روال زیبایی و آرایشی خود می‌توانید به پیشبرد دستور کار لوازم آرایشی پایدار با موارد زیر کمک کنید:

  1. محصولات زیبایی طبیعی را انتخاب کنید.
  2. از برندهای زیبایی پایدار خرید کنید.
  3. از دستمال مرطوب قابل استفاده مجدد استفاده کنید.
  4. از خرید و استفاده‌ی محصولاتی که حاوی روغن پالم یا روغن نباتی هستند خودداری کنید.
  5. از خرید و استفاده از ضد آفتاب حاوی اکسی بنزون ​​خودداری کنید.
  6. محصولات بدون پلاستیک را انتخاب کنید.
  7. بسته بندی محصول با شیشه، قلع یا کاغذ بازیافتی را انتخاب کنید.
  8. فعالانه از مشاغلی که گزینه‌های پر کردن مجدد را ارائه می‌دهند حمایت کنید.
  9. از برندهای معتبر استفاده کنید.
  10. از محصولات فاقد تست حیوانی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *