روش های بهداشت پوست در زمستان

پنج راه حفظ بهداشت پوست در فصل زمستان

هوای سرد زمستانی با رطوبت نسبتا کم خود، پوست ما را در معرض آسیب و دهیدراته شدن قرار می‌دهد و آن را خشک و پوسته پوسته می‌کند. سلامت پوست نه تنها به خاطر حفظ ظاهر ما مهم است، بلکه مهم‌تر از آن به این دلیل است که پوست بسیاری از وظایف ضروری بدن را انجام می‌دهد. از جمله اینکه از بدن در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های زیادی که فرد روزانه در معرض آن‌ها قرار می‌گیرد، محافظت می‌کند. همچنین در برابر اشعه ماوراء بنفش مرگبار خورشید که می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند، از بدن محافظت می‌کند. داشتن پوست سالم به فرد کمک می‌کند تا به احساس درد یا فشار یا تغییرات مهم اطراف خود واکنش بهتری نشان دهد. ماه ‌های سرد سال می‌توانند سلامت پوست را به شدت به خطر بیندازد و باعث ایجاد شرایطی مانند خشکی پوست یا اگزما (لکه‌های خارش‌دار، خشک، قرمز رنگ یا ضایعات روی پوست) شود که می‌تواند از نظر شدت آسیب متفاوت باشد.

نکات مقاوم کردن پوست در زمستان

  • پوست خود را روزانه مرطوب کنید. مرطوب کننده‌های کرمی از جمله مرطوب کننده و آبرسان کلینیک (پوست خشک)، کرم مرطوب کننده ضد پیری استی لادر، کرم مرطوب کننده امبریولیس از تاثیرگذارترین و کاربردی‌ترین کرم‌های مرطوب کننده هستند که برای پوست‌های معمولی تا خشک بهتر از لوسیون‌ها هستند. اگر پوست حساسی دارید، یک مرطوب کننده بدون عطر یا لانولین انتخاب کنید. بعد از حمام کردن، مرطوب کننده را مستقیماً روی پوست مرطوب خود بمالید تا مرطوب کننده بتواند رطوبت سطح را در پوست حفظ کند.
  • پوست خود را تمیز کنید، اما زیاده روی نکنید. پاکسازی بیش از حد، مرطوب کننده‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد. کافی است روزی یک بار صورت، دست‌ها و پاها را بشویید. از محصولات با کیفیت شوینده صورت می‌توان به شوینده صورت تاچا، شوینده فومی پوست چرب و خشک کلینیک اشاره کرد.
  • استفاده خود از آب گرم و صابون را کمتر کنید. اگر «خارش زمستانی» دارید، دوش ولرم کوتاه مدت یا حمام با یک شوینده غیر محرک و بدون مواد شیمیایی بگیرید. بلافاصله پس از آن، یک کرم غلیظ یا مرطوب کننده یا ژل آبرسان بزنید.
  • از بخور در هوای خشک استفاده کنید. بخور می‌تواند رطوبت را به پوست شما بازگرداند. وجود آن در محیط اتاق می‌تواند بسیار مفید باشد. با این حال، برای کاهش کپک و قارچ، دستگاه را حتما تمیز کنید و آب آن را طبق دستورالعمل سازنده تعویض کنید.
  • از خود در برابر باد سرد محافظت کنید. صورت خود را بپوشانید و از یک بالم لب استفاده کنید. محافظ‌های پوستی که شامل اسید هیالورنیک و کرم‌های حاوی سرامید هستند نیز موثر هستند.
  • از قرار گرفتن مقابل سرمای شدید خودداری کنید. هوای سرد می‌تواند در برخی افراد باعث اختلالات پوستی یا حتی سرمازدگی شود. در صورت ایجاد تغییرات رنگ در دست یا پا همراه با درد یا زخم، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • از پوست خود در برابر نور و اشعه‌های خورشید محافظت کنید. بهتر است بدانید که آفتاب زمستانی نیز می‌تواند برای پوست بسیار خطرناک باشد. حتی در زمستان، اگر قصد دارید برای مدت طولانی در فضای باز باشید، باید از کرم ضد آفتاب با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF 15) یا بیشتر استفاده کنید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست و سرطان پوست شود. از ضدآفتاب‌های محبوب میتوان به ضد آفتاب کلینیک، ضد آفتاب شیسیدو، ضد آفتاب ایزدین اشاره کرد.
  • از برنزه شدن در زمستان خودداری کنید. سولاریوم همیشه به پوست آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.
  • مکمل‌های ویتامین D مصرف کنید. در طول تابستان، تولید طبیعی ویتامین D شما در نتیجه قرار گرفتن روزانه در معرض نور خورشید افزایش می‌یابد، اما زمانی که زمستان فرا می‌رسد، این میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید کاهش می‌یابد. در نتیجه مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند تضمین کند که مقادیر توصیه شده این ویتامین با ارزش را در تمام طول سال دریافت می‌کنید.
  • به متخصص پوست خود مراجعه کنید. اگر دائماً خشکی پوست، پوسته پوسته شدن، خارش، بثورات پوستی دارید که شما را نگران می‌کند، نه تنها در زمستان بلکه در هر زمان از سال می‌توانید به متخصص پوست مراجعه کنید.
  • به یاد داشته باشید که درست غذا بخورید و هیدراته بمانید. هیدراته ماندن با نوشیدن مایعات فراوان مانند آب یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید از طریق رژیم غذایی برای جلوگیری از خشکی پوست انجام دهید. همچنین پرهیز از غذاهای فرآوری شده و قندها و خوردن غذاهای کامل که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری هستند، بدن و پوست را سالم نگه می‌دارند. اگر از یک رژیم غذایی کامل پیروی می‌کنید و از محصولات مراقبت از پوست فرموله شده با روغن و “غذای پوستی” استفاده می‌کنید، در حال حاضر در بهترین مسیر برای تامین پوست سالم هستید. یک مکمل طبیعی می‌تواند از عملکرد پوست شما حمایت کند و شکاف‌هایی را که رژیم غذایی و رژیم مراقبت از پوست شما ممکن است ایجاد کرده باشد را پر کند. مردان و زنان به طور یکسان می‌توانند از این مکمل برای کمک به محافظت از پوست و حفظ ظاهر و درخشش آن استفاده کنند. از رایج‌ترین علائم و نشانه‌های خشکی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوسته پوسته شدن – سرخی – بافت خشن – خارش – ترک روی پوست – سوزش

  • هفته‌ای یکبار لایه برداری کنید. لایه‌برداری در زمستان به دلیل کم‌آبی پوست‌تان ممکن است با مشکلاتی مواجه ‌شود، اما تنها راه مقابله با این مشکل این است که از محصولات مبتنی بر آب استفاده کنید. حقیقت این است که لایه برداری بافتی صاف و نرم ایجاد می‌کند و به پوست شما کمک می‌کند مرطوب کننده، تونر و سرم را بهتر جذب کند. اگر به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر آب و هوای بد زمستانی استفاده شود، پوست شما می‌تواند سد محافظتی مورد نیاز خود را حفظ کند تا به طرز چشمگیری سرزنده بماند. اما این همه ماجرا نیست! لایه برداری باعث تحریک گردش خون و سنتز کلاژن، دو عنصر حیاتی مورد نیاز برای سلامت پوست می‌شود. به طور کلی بهتر است لایه بردار صورت از شکر، روغن بادام شیرین، خاک رس سبز فرانسوی، روغن پوست گریپ فروت و حتی کافئین ساخته شده باشد. این موارد شامل همه چیزی است که از این تیم قدرتمند از مواد تشکیل دهنده یک لایه بردار می‌توانید انتظار داشته باشید:

عملکرد ساینده ملایم شکر سلول‌های مرده پوست، چربی و کثیفی روی پوست و منافذ شما را از بین می‌برد.

روغن بادام شیرین با اسیدهای چرب غنی و ویتامین E پوست خشک و تحریک شده را مرطوب می‌کند.

خاک رس سبز فرانسوی سموم را از پوست پاک می‌کند تا رنگ شما را احیا کند.

کافئین، عمل ضد التهابی پوست را برای کاهش پف صورت انجام می‌دهد.

  • از تونرهای حاوی مواد آبرسان استفاده کنید. استفاده از تونری که خاصیت لایه برداری، روشن کنندگی و درخشان کنندگی و یکدست کنندگی تناژ پوست دارد موجب ایجاد احساس طراوت و شادابی در پوست می‌شود.
کافئین، عمل ضد التهابی پوست را برای کاهش پف صورت انجام می‌دهد.
کافئین، عمل ضد التهابی پوست را برای کاهش پف صورت انجام می‌دهد.

مشکلات رایج پوست در زمستان

افزایش رطوبت پوست یکی از مولفه‌های کلیدی برای حفظ سلامت پوست در طول زمستان است. هوای سرد، بادهای خشن زمستانی و گرمای خشک داخل خانه، برای پوست بسیار مخرب است. در اینجا پنج مشکل رایج پوست که ممکن است در طول زمستان بدتر شود، آورده شده است.

  1. اگزما

اگزما یک بیماری شایع پوستی است که بیش از 31 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگزما که با لکه‌های ملتهب، قرمز و خارش دار پوست مشخص می‌شود، به دلیل ترکیبی از فعال شدن سیستم ایمنی، محرک‌های محیطی و استرس ایجاد می‌شود. هوای خشک سرد می‌تواند باعث تشدید اگزما در زمستان شود.

  1. پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری طولانی مدت است که باعث ایجاد لکه‌های پوسته‌دار قرمز و خارش‌دار روی پوست می‌شود که برای چند هفته یا چند ماه قبل از فروکش کردن یا بهبودی شعله‌ور می‌شوند. شایع ترین محل برای پسوریازیس زانو، آرنج، کمر و پوست سر شماست. در حالی که هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد، متخصص پوست شما می‌تواند یک برنامه درمانی برای کمک به مدیریت بیماری شما طراحی کند. کاهش نور خورشید و هوای سرد می‌تواند باعث بدتر شدن پسوریازیس در فصل زمستان شود.

  1. روزاسه

روزاسه یک بیماری شایع پوستی است که باعث سرخ شدن یا برافروختگی در صورت و چشم‌ها می‌شود. روزاسه ممکن است برای هفته‌ها یا ماه‌ها شعله ور شود. در صورت عدم درمان، روزاسه می‌تواند منجر به آسیب دائمی به پوست و چشم شود.

  1. کراتوز پیلاریس (پوست مرغی)

کراتوز پیلاریس، همچنین به عنوان پوست مرغی شناخته می‌شود، یک بیماری پوستی شایع ولی بی ضرر است که باعث ایجاد لکه‌های خشک، خشن و برجستگی‌های خیلی ریز روی پوست می‌شود. این برجستگی‌های همرنگ پوست یا قرمز می‌توانند روی بازوها، پاها یا باسن شما ظاهر شوند. این‌ها اغلب زمانی که پوست خشک است، مانند زمستان، بیشتر مشخص می‌شود.

  1. بیماری رینود

بیماری رینود که 5 تا 10 درصد از آمریکایی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی انگشتان دست و پا در پاسخ به سرما، استرس یا ناراحتی عاطفی دچار اسپاسم شوند. این بیماری منجر به کاهش جریان خون می‌شود و باعث می‌شود انگشتان دست یا پاهای شما سرد، سفید و بی‌حس شوند و می‌تواند در طول زمستان یک مسئله آزاردهنده باشد.

 نشانه هایی که بیانگر نیاز به تغییر در روال مراقبت از پوست زمستانی شما است

اگر با پوستی کدر سر و کار دارید پس وقت آن رسیده که روال مراقبت از پوست زمستانی خود را اصلاح کنید. سه عامل ضروری وجود دارد که برای تغذیه پوست جوان باید از آن‌ها استفاده کنید:

  • گردش خون
  • تولید کلاژن
  • هیدراتاسیون

هر سه مورد بالا باهم کار می‌کنند. بنابراین هنگامی که یکی از آن‌ها کم شود، اثرات آن روی پوست شما بسیار واضح می‌شود.

گردش خون

سیستم گردش خون شما رودخانه حیات درون بدن شماست که وظیفه حیاتی رساندن اکسیژن، مواد مغذی، هورمون‌ها و مواد معدنی به سلول‌های پوست شما را دارد. همچنین باید سموم، عوامل بیماری زا و مواد زائد را دفع کند.

بنابراین فقط به پیامدهای وحشتناک گردش خون ضعیف فکر کنید! اگر پوست شما اکسیژن، مواد مغذی و مواد معدنی را دریافت نکند، پوست شما نمی‌تواند بدرخشد. بدتر از آن، اگر سموم و اسیدها در پوست شما جمع شوند، پوست شما کدر، رنگ پریده و آسیب دیده می‌شود.

تولید کلاژن

در همین حال کلاژن یک شبکه فیبری ضخیم از سلول‌ها را در لایه میانی پوست به نام درم تشکیل می‌دهد. این شبکه کلاژن پوست شما را قوی، محکم و الاستیک نگه می‌دارد. با این حال، هنگامی که تولید کلاژن کاهش می‌یابد، در عوض پوست چروکیده، افتاده و کدر می‌شود. مورینگا سرشار از ویتامین C است، بنابراین تولید کلاژن را در پوست افزایش می‌دهد تا خطوط ریز، چین و چروک و افتادگی پوست را کاهش دهد.

هیدراتاسیون

هنگامی که پوست شما هیدراته باشد، به جای چروک و افتادگی، شاداب و لطیف به نظر می‌رسد. پوستی که به خوبی هیدراته شده باشد نیز کمتر چرب است زیرا غدد چربی شما مجبور نیستند با تولید بیش از حد چربی با کم آبی بدن مقابله کنند.

تشخیص علائمی که نشان می‌دهد پوست شما به شدت نیاز به احیای مجدد دارد کار سختی نیست: رنگ پریده پوست – آکنه و التهاب – بهبودی کندتر – چین و چروک – سیاهی دور چشم – پوست بسیار چرب یا خشک – افتادگی و سستی و … همه از علائمی هستند که نشان دهنده ی نیاز پوست به احیا هستند.

پوستی که به خوبی هیدراته شده باشد نیز کمتر چرب است زیرا غدد چربی شما مجبور نیستند با تولید بیش از حد چربی با کم آبی بدن مقابله کنند.
پوستی که به خوبی هیدراته شده باشد نیز کمتر چرب است زیرا غدد چربی شما مجبور نیستند با تولید بیش از حد چربی با کم آبی بدن مقابله کنند.

دیگر مراقبت‌ها از پوست در زمستان

اکنون به مهم‌ترین موادی که قدرت بهینه سازی سلامت پوست شما و پنج راه برای حفظ بهداشت پوست در فصل زمستان اشاره می‌کنیم:

  1. مصرف مکمل اسید فولیک از رشد سلول‌های سالم پوست حمایت می‌کند.
  2. استفاده از مکمل بیوتین به متابولیسم اسیدهای چرب، گلوکز و اسیدهای آمینه برای سلامت پوست کمک می‌کند.
  3. همچنین مکمل کلاژن خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست را تقویت می‌کند.
  4. اینوزیتول، یک ماده مغذی در ویتامین B کمپلکس، از غشاهای سلولی و گردش خون سالم پشتیبانی می‌کند.
  5. مصرف عصاره بامبو از آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش و استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *