کرم پودر با SPF: مزایا و نکات ایمنی در مقابل آفتاب

پوست شما بزرگترین عضو بدن شما و بیرونی ترین لایه است که از تمام اندام‌های دیگر در برابر خطرات و آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کند. برخی از انواع محصولات آرایشی می‌توانند از شما در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کنند، بنابراین مردم اغلب از انواع دیگر محافظت مانند ضد آفتاب چشم‌پوشی می‌کنند. اما وقتی صحبت از اشعه ماوراء بنفش (UV) می‌شود، هرگز نمی‌توانید در برابر این اشعه خیلی ایمن باشید.

  • اشعه ماوراء بنفش چیست؟

نور خورشید حاوی اشعه UV است. اشعه ماوراء بنفش ویتامین D را برای بدن شما فراهم می‌کند، یک ماده مغذی ضروری که از سیستم ایمنی، سلامت استخوان‌ها و موارد دیگر حمایت می‌کند اما ‌اشعه ماوراء بنفش نیز می‌تواند خطرناک باشد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض این اشعه می‌تواند منجر به آفتاب سوختگی، پیری پوست، آسیب پوست و سرطان پوست شود. اشعه ماوراء بنفش به طور طبیعی از خورشید ایجاد می‌شود. با این حال سولاریم، چراغ‌های استادیوم‌ها و برخی لیزرها می‌توانند شما را در معرض تابش مصنوعی UV قرار دهند.

  • شاخص UV چیست؟

شاخص ماوراء بنفش شدت تابش UV خورشید را نشان می‌دهد. این رتبه بندی به شما کمک می‌کند چگونه از خود در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب محافظت کنید. ‌حتی در پایین‌ترین رتبه شاخص UV، آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) حفاظتی مانند عینک آفتابی و ضد آفتاب را پیشنهاد می‌کند. اما در بالاترین رتبه، محافظت در برابر آسیب خورشید یک ضرورت است.

  • SPF چیست؟

فاکتور محافظت ضدآفتاب در برابر نور خورشید (SPF) می‌باشد. برخی لوازم آرایشی دارای برچسب SPF هستند یعنی از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کنند. در واقع SPF میزان اشعه ماوراء بنفش را که منجر به آفتاب سوختگی می‌شود اندازه گیری می‌کند. هر چه SPF یک محصول بالاتر باشد، قبل از این که در معرض آفتاب و اشعه ماوراء بنفش قرا بگیرید محافظت بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال، ضد آفتاب با SPF 15 محافظت کافی را ارائه می‌دهد، اما SPF 30 یا 50 مناسب‌تر است.

  • آیا کرم پودر با SPF کافی است؟

کرم پودر با SPF گزینه‌ی جذابی است که با آن می‌توانید روتین صبحگاهی خود را کاهش دهید، از پوست خود محافظت کنید و با صرف زمان کمتری زیبا به نظر برسید. اما، متأسفانه، کرم پودر ممکن است برای محافظت از شما در برابر آسیب‌های خورشید کافی نباشد. ‌منطقی آن را در نظر بگیرید، یک ماده آرایشی با SPF از پوستی که می‌پوشاند محافظت می‌کند. محصولات آرایشی با SPF از نواحی مانند لب‌ها و گونه‌های شما محافظت می‌کند. ‌حال دست‌ها، گردن، سینه، بازوها و سایر نواحی در معرض آفتاب چطور؟ محصولات آرایشی با SPF شما به محافظت از آن نواحی در برابر آسیب خورشید کمک نمی‌کند. ‌این محصولات شاید برای محافظت از صورت شما کافی باشد (اگر از آن برای کل صورت خود استفاده می‌کنید) اما یک روتین ایمن و توصیه شده استفاده هم زمان از کرم ضد آفتاب همراه با محصولات با SPF است.

  • چه کسانی در معرض خطر هستند؟

همه رنگ‌های پوست هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌توانند آسیب‌های ناشی از نور خورشید را تجربه کنند. افرادی که به طور طبیعی پوست و موهای رنگ روشن دارند باید بیشتر مراقب باشند. همچنین افرادی که برای سرطان پوست تحت درمان قرار می‌گیرند یا اعضای خانواده آن‌ها مبتلا به سرطان پوست هستند نیز وقتی در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرند باید بسیار احتیاط کنند. بهترین حالت این است که ضدآفتاب را در تمام طول روز، هر روز، حتی اگر در داخل خانه هستید، استفاده کنید.

  • اگر کرم پودر شما حاوی SPF است، آیا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؟

پزشکان معتقد هستند برای یافتن بهترین منبع SPF به آرایش تکیه نکنید، زیرا از نظر سطح محافظت بسیار غیرقابل اعتماد هستند. به علاوه، آرایش همیشه یکنواخت نمی‌باشد و به راحتی پاک می‌شود و پوشش مطلوب را کاهش می‌دهد. شما با استفاده از کرم ضد آفتاب در واقع پایه بهتری برای آرایش فراهم می‌کنید. همچنین قبل از استفاده از کرم پودر چند دقیقه منتظر بمانید کرم ضد آفتاب به خوبی جذب پوست شما شود. بنابراین شما باید استفاده از ضد آفتاب قبل از آرایش را در روتین روزانه‌ی خود قرار دهید حتی اگر محصولات آرایشی شما با SPF باشد. در اصل کلید کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، لکه‌های ناشی از آفتاب و چین و چروک ناشی از آسیب‌های ناشی از نور خورشید این است که کرم ضد آفتاب را در برنامه روزانه خود قرار دهید و آن را به درستی بزنید و در صورت نیاز در طول روز آن را تمدید کنید.

حال در ادامه به چند نمونه از کرم پودر های حاوی SPF اشاره میکنیم.

کرم پودر مک دارای SPF 15

کرم پودر شانل دارای SPF 20

کرم پودر ایو سن لوران دارای SPF 20

کرم پودر لنکوم دارای SPF 35

کرم پودر دیور فوراور دارای  SPF 30

 فرآیند محافظت از پوست در برابر آسیب‌های محیطی

  • کرم ضد آفتاب را طی روز تجدید کنید

کرم ضد آفتاب را باید هر دو ساعت یکبار یا بعد از شنا یا تعریق دوباره استفاده کنید. حتی نشستن نزدیک پنجره در حین کار نیز نیاز به استفاده مجدد از ضدآفتاب دارد، زیرا شیشه به طور قابل توجهی اشعه‌های UVA یا UVB را مسدود نمی‌کند. مطالعات کافی برای اثبات اینکه استفاده مجدد از SPF روی آرایش چقدر موثر است وجود ندارد زیرا می‌دانیم که کرم ضدآفتاب زمانی مؤثرتر است که تا حد امکان نزدیک به پوست استفاده شود.

  • محصولات را به ترتیب صحیح به پوست خود بزنید

یکی از راه‌های مهم برای اطمینان از اینکه واقعاً در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش محافظت می‌شوید، استفاده از کرم ضدآفتاب خود به عنوان آخرین مرحله در روتین مراقبت از پوست صبحگاهی‌تان قبل از شروع آرایش است. ضد آفتاب‌های شیمیایی حاوی فیلترهایی هستند که در پوست فرو می‌روند و نور UV را جذب می‌کنند، در حالی که ضد آفتاب‌های گیاهی (یا معدنی) روی پوست قرار می‌گیرند و نور UV را پخش می‌کنند. به دلیل این فرآیندها، زمانی که ضدآفتاب مستقیماً روی پوست تمیز استفاده شود، بیشترین تأثیر را دارد. بعد از اینکه صبح صورت خود را شستید و محصولات مراقبت از پوست مانند تونر، سرم، مرطوب کننده یا روغن را استفاده کردید، ضد آفتاب خود را بزنید. متخصصان پوست توصیه می‌کنند از حداقل فاکتور محافظت در برابر آفتاب یعنی SPF30 استفاده کنید.

  • از ضد آفتاب کافی استفاده کنید

مطالعات نشان داده است که مردم معمولاً از ضد آفتاب کافی برای محافظت از پوستشان استفاده نمی‌کنند. دکتر آماندا دویل، متخصص پوست به این موضوع اشاره کرده است که اکثر مردم فقط یک چهارم مقدار مورد نیاز پوست خود را برای کل بدنشان مصرف می‌کنند. در حالی که حدود دو میلی گرم ضد آفتاب در هر سانتی متر مربع پوست طبق گفته بنیاد سرطان پوست، برای دستیابی به SPF مورد نیاز توصیه شده است. از آنجایی که همه افراد متفاوت هستند، بسته به اندازه صورت شما، این میزان می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. برای اینکه اندازه گیری این میزان راحت‌تر شود می‌توانید از قانون دو انگشت استفاده کنید (طول انگشت وسط و انگشت اشاره خود را با کرم ضد آفتاب بپوشانید) تا مقدار کافی کرم ضد آفتاب را برای صورت و گردن خود مصرف نمایید.

  • اجازه دهید ضد آفتاب جذب پوست شود

قبل از استفاده از هرگونه آرایشی روی ضد آفتاب خود، حداقل دو دقیقه زمان دهید تا جذب پوست شما شود. در این مدت از لمس صورت خود خودداری کنید. استفاده‌ی زود هنگام محصولات آرایشی می‌تواند کرم ضد آفتاب شما را رقیق کند یا با ترکیبات آن تداخل داشته باشد و آن‌ها را بی اثر کند. شما می توانید به استفاده از کرم ضد آفتاب مانند رنگ آمیزی یک اتاق فکر کنید، آن را در یک لایه یکنواخت و ضخیم بمالید، سپس قبل از لمس یا اضافه کردن چیزی به آن زمان کافی برای خشک شدن بگذارید. شما می‌توانید پس از استفاده از کرم ضدآفتاب کاری مانند برس کشیدن ابروهای خود را انجام دهید تا در این مدت خود را مشغول نگه دارید. اگر پایه ضد آفتاب شما به درستی خشک و جذب شده باشد، مواد آرایشی شما نمی‌تواند بر SPF آن تأثیر منفی بگذارد.

  • به کرم پودر با SPF اعتماد نکنید

بسیاری از کرم پودرها، بالم‌های زیبایی و کرم‌های CC و BB حاوی کرم‌های ضد آفتاب هستند که می‌تواند راهی مناسب برای محافظت از پوست شما بدون آسیب رساندن به روال آرایش شما باشد. با این حال، کرم پودر با SPF به عنوان تنها گزینه ضدآفتاب شما کافی نیست، زیرا برای محافظت مؤثر از پوست خود، باید مقدار زیادی از آن را استفاده کنید که این کار اصلا به صرفه نیست. البته، اضافه کردن SPF به آرایشتان ضرری ندارد. طی یک مطالعه منتشر شده در سال 2021 به این نتیجه رسیدند که آرایش لایه لایه روی کرم ضد آفتاب محافظت کامل در برابر آفتاب را افزایش می‌دهد. این به این دلیل است که تمام لوازم آرایش، حتی محصولاتی که دارای SPF داخلی نیستند، حاوی فیلترهایی مشابه فیلترهای موجود در ضدآفتاب شوند که اگر لایه پایه ضد آفتاب شما کافی نباشد، می تواند محافظت بیشتری ایجاد کند.

  • استفاده از اسپری ضد آفتاب

اسپری‌های حاوی SPF و به طور کلی ضدآفتاب‌های اسپری‌ای، بخاطر استفاده آسان جذاب هستند، اما حقیقت این است که همچنان باید به پوست مالیده شوند تا پوشش کافی در برابر نور خورشید ایجاد کنند، که راحتی احتمالی را نفی می‌کند. همچنین به خاطر داشته باشید که SPF تجمعی نیست یعنی اگر کرم ضد آفتاب شما SPF 30 باشد و سپس از مرطوب کننده SPF 15 استفاده کنید، محافظت SPF 45 وجود نخواهد داشت.

اکنون به معرفی چند ضدآفتاب پر کاربرد می پردازیم.

ضد آفتاب کلینیک: این ضد آفتاب کرمی با SPF50 حفاظت بسیار بالایی از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB می‌کند.
ضد آفتاب شیسیدو: نیز با SPF50 با محافظت از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک، لک‌های تیره پوستی و جوش می‌شود.

ضد آفتاب ایزدین :این ضد آفتاب هم SPF50 دارد و مناسب استفاده روزانه و بی‌رنگ است همچنین بر پایه آب می‌باشد و بسیار تکسچر یا بافت سبکی دارد.

راه های دیگر برای محافظت از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش

اگرچه ممکن است آرایش شما محافظت کافی در برابر نور خورشید نداشته باشد، اما راه‌های مختلفی برای ایمن نگه داشتن پوست شما وجود دارد. ‌

  • در ساعات اوج آفتاب از منزل خارج نشوید. شما باید مدت زمانی را که در طول روز زیر نور مستقیم خورشید می‌گذرانید محدود کنید. اشعه‌های خورشید از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر خطرناک‌تر هستند، بنابراین اجتناب از آن‌ها در این زمان به شما کمک می‌کند از آسیب‌های خورشید جلوگیری کنید. ‌
  • برای جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش، لازم نیست به طور کامل در سایه بمانید. استراحت زیر چتر، نشستن زیر درخت و استراحت در آلاچیق شما را از اشعه‌های خورشید دور می‌کند. البته همچنان باید از ضدآفتاب استفاده کنید و لباس مناسب بپوشید. ‌
  • با لباس پوست خود را بپوشانید. ممکن است در ابتدا ناراحت کننده باشد، اما پوشاندن پوست با لباس از آن‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. لباس‌هایی مانند پیراهن‌های آستین بلند و شلوار پوست شما را از تابش مستقیم آفتاب نجات می‌دهد. حتی لوازم جانبی ساده مانند عینک آفتابی و کلاه نیز بسیار کمک می‌کنند.
  • عینک آفتابی از چشم شما محافظت می‌کند، نه فقط از پوست پلک شما بلکه آسیب خورشید می‌تواند به پوست اطراف چشم شما نیز آسیب برساند. اشعه ماوراء بنفش همچنین می‌تواند منجر به آب مروارید شود. ‌
  • از محیط‌های با رنگ روشن اجتناب کنید. برف، ماسه و بتن سبک نور خورشید را منعکس می‌کنند. این بازتاب اشعه ماوراء بنفش را شدیدتر می‌کند و می‌تواند قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضرر را دو برابر کند.
  • همیشه به تاریخ مصرف کرم ضد آفتاب خود دقت کنید. تاریخ مصرف گذشته ضد آفتاب محافظت کمتری در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد. علاوه بر این، بیرون از منزل هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب را تجدید کنید. اگر عرق می‌کنید یا شنا می‌کنید، این کار را بیشتر تکرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *